Mengharap Secebis Kasih-Nya

Istiqamah di Atas Manhaj Nabi SAW dan Sahabat r.hum

"Bahasa Arab Bahasa Yang Susah"

Sekali baca tajuk di atas tentu sekali menimbulkan kegelisahan dikalangan pembaca blog penulis tika ini. Gelisah kenapa? Mungkin disebabkan selama hidup para pembaca sekalian disogok dengan motto “bahasa arab bahasa yang mudah”. Tapi bagi penulis agak sukar menerima sogokan itu disebabkan beberapa alasan yang akan dikemukakan kemudian.

Penulis bukannya mencari publisiti murahan dengan menimbulkan isu ini, tetapi tidak lain hanyalah untuk menyedarkan ramai daripada kita mengenai hakikat bahasa arab yang sebenar. Sebelum pergi jauh, penulis ingin memberitahu bahawasanya diri penulis masih lagi dalam keadaan serba kekurangan dalam banyak segi terutama dalam ilmu bahasa arab disebabkan buat masa sekarang tumpuan masa banyak diberikan pada subjek kejuruteraan yang diambil sekarang(walaupun tidaklah cemerlang sangat).

Ok, penulis amat bersetuju jika dikatakan bahasa arab amat susah untuk dipelajari dan sukar melekat di hati jika sifat-sifat atau ciri-ciri berikut terdapat pada jiwa kita;

1. Tidak ikhlas sepenuhnya untuk mempelajari bahasa arab.

2. Belajar untuk lulus exam sahaja.

3. Bersikap tergesa-gesa untuk mengusainya tanpa ada kesabaran.

4. Tidak mengetahui dengan sebenarnya bahawa b.arab merupakan kunci ilmu.

5. Tidak mempelajari dengan sistem yang baik.

Penulis melontarkan pendapat ini adalah berdasarkan pengalaman yang dilalui sepanjang perjalanan hidup ini. Buat peringatan,penulis bukanlah seorang yang layak untuk mengadilinya, tetapi sekurang-kurangnya penulis menyampaikan serba sedikit apa yang dirasakan oleh guru penulis. Beliau bukanlah seorang pelajar jurusan bahasa arab, tetapi hanyalah seorang pelajar ekonomi. Ilmunya dalam bidang bahasa arab boleh dikatakan sangat menakjubkan dan ramai dikalangan pelajar jurusan tersebut bertalaqqi dengannya. Penulis bukanlah taksub membuta tuli dengannya dan hanya dia seorang sahaja yang betul. Tetapi sistem yang dia belajar dulu merupakan salah satu faktor kehebatannya. Ramai yang belum menyedari hebatnya sistem itu. Ramai yang terlalu nak cepat untuk menguasainya. Sebenarnya pencapaian penulis sepanjang 5 tahun belajar bahasa arab di SMU(A) Maahad Muhammadi Lelaki(1999-2003) tidak kurang hebatnya sehingga penulis mendapat gred tertinggi dalam SPM.Alhamdulillah. Penulis beritahu bukan untuk menunjuk-nunjuk sahaja, tapi sebagai perbandingan minat dan kepentingan bahasa arab penulis amat berbeza dulu dan sekarang. Terus terang penulis katakan bahawa waktu di sekolah dulu penulis amat tidak mengetahui kepentingan dan keperluan bahasa arab untuk memahami al-Quran dan al-Hadis dengan sebenarnya. Gred yang tercapai dalam peperiksaan hanya berhasil daripada usaha hafalan semata-mata. Ustaz-ustazah selalu mengingatkan agar ikhlas dalam belajar. Tapi waktu itu,kita masih di usia remaja tidak mengerti untuk ikhlas dan menghargai masa yang ada. Banyak waktu dihabiskan dengan aktiviti yang tidak penting. Sekarang inilah peluang penulis untuk menebus kesilapan dulu.


Pengalaman yang tak dapat dilupakan penulis ketika mula-mula berjinak-jinak dengan ilmu ini adalah ketika penulis bertanya kepada guru penulis(sebelum belajar dulu). “bila start kelas b.arab?” dia jawab “dah start pun kelas tu”. Tapi penulis belum pergi lagi(hangat-hangat je) sehinggalah suatu petang bila penulis bertanya soalan yang sama kepadanya. Apa yang dia jawab “mung ni kali ke37 tanya soalan yang sama tapi tak gi jugak”. Merah muka masa itu,malu kepada diri sendiri bila disindir sebegitu. Bertolak dari hari itu penulis mula ikhtiar untuk mengikuti kelasnya pada awal 2007 hinggalah sekarang(petang tadi) penulis mengikuti pengajian beliau. Syukur kepada Allah SWT kerana sekarang penulis sudah mengenali bahasa arab dengan sistem yang bagus. Penulis sudah dalam buaian keasyikan ilmu bahas arab dan sudah boleh memegang kunci ilmu Islam ini dengan baik. Cuma penulis kekurangan dari segi perkataan arab kerana course yang diambil disini tidak ada kaitan dengan bahasa arab. Hanya waktu-waktu tertentu dapat belek-belek kitab arab.

Buat pengetahuan, pada esok hari(1 Mac) penulis akan ke Setiawangsa untuk menyertai satu kursus intensif Bahasa Arab dibawah kendalian Ust Xifu Naser. Penulis akan mencuba utuk mempelajari bahasa arab dengan satu sistem yang lain pula. Guru penulis sekarang membawa sistem dari Universiti Madinah, tapi Xifu akan bawa sistem dari Barat(buku David Cowan). Bila dah habis kursus tersebut, insyaAllah penulis akan membuat perbandingan daripada kedua-dua sistem ini.


Setakat ini dahulu dapat penulis coretkan untuk tatapan pembaca sebagai pemangkin kecemerlangan dalam bidang bahasa al-Quran ini. Bahasa Arab insyaAllah akan jadi senang jika faktor-faktor di atas dapat dikikis.

حيّ بالعربية

1 comments:

VERITY berkata...

salam..
good luck my friend.. =)