Mengharap Secebis Kasih-Nya

Istiqamah di Atas Manhaj Nabi SAW dan Sahabat r.hum

Muqaddimah

Alhamdulillah, syukur kita kepada Allah SWT kerana diberikan nikmat yang tidak terkira banyaknya, walau ditulis dengan selautan dakwat pena,takkan habis ditulis nikmat-nikmatNYa. Selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW,seorang manusia yang terpilih daripada sekalian manusia yang ada di atas muka bumi Allah SWT ini serta keluarga baginda dan tidak lupa kepada sahabat-sahabat baginda yang sentiasa berkorban jiwa dan raga mereka untuk Islam.

Buat pertama kalinya, penulis merasakan perlunya penulis membuat muqaddimah kepada penulisan blog ini. Ok sebelum itu, penulis akan memperkenalkan diri penulis terlebih dahulu. Dalam blog ini, penulis memperkenalkan diri penulis sebagai abu Muawiyah. Itulah nama pena yang digunakan. Adapun nama sebenar penulis ialah Abdul Qayyum Hadi Bin Mat Husin. Penulis dilahirkan di dunia ini daripada perut seorang perempuan yang terpilih pada tahun 1986 iaitu tarikhnya pada 4hb Julai. Bukanlah di hospital penulis dilahirkan tetapi hanya di sebuah rumah tua di Kampung Jelawat daerah Bachok di negeri bertuah,Kelantan Darul Naim. Jika ditinjau dari segi keluarga, penulis bukanlah berasal dari keluarga yang berada, cuma sederhana. Bilangan adik beradik penulis hanya 11 orang je. Penulis merupakan anak yang keempat. Jika nak ditulis nama-nama mereka, nanti berjela-jela pula. Penulis merasakan diri penulis agak terlambat untuk menulis blog tetapi cuba-cuba beranikan diri. Harap semua pembaca dapat menerima diri penulis seadanya.

Selanjutnya, mungkin ada dikalangan pembaca agak tertanya-tanya mengapa dinisbahkan “abu muawiyah” dengan diri penulis. Baiklah, nanti penulis akan menceritakan serba sedikit mengapa penggunaan kuniyah(gelaran “abu”) tersebut digunakan. Abu adalah satu perkataan arab yang bermaksud “bapa” atau “ayah”. Jadi abu muawiyah bermaksud= ayah kepada muawiyah. Adakah penulis sudah mempunyai anak? Jawapannya adalah belum kerana penulis belum pun mempunyai isteri lagi. Penggunaan kuniyah adalah bukan tradisi orang melayu tetapi peggunaan dalam budaya arab. Untuk informasi tambahan, bolehlah dirujuk:

http://ahmad-allibi.blog.friendster.com/2008/09/kunyah-abu-bla-bla-ummu-bla-bla/

Siapakah sebenarnya “muawiyah” yang dipilih oleh penulis dalam nama pena penulis ini. sebenarnya penulis amat terkesan dengan fitnah yang dilemparkan oleh musuh dalam selimut Islam iaitu Syiah Imamiyah yang sangat menghina Saidina Muawiyah,jurutulis wahyu Nabi Muhammad SAW. Macam-macam tuduhan dilemparkan kepadanya serta keluarganya. Mungkin untuk membersihkan kembali namanya, penulis berazam untuk memberikan nama anak penulis sebagai Muawiyah kelak.InsyaAllah. disini penulis memberi link untuk pembaca mengetahui mengenai Saaidina Muawiyah:

http://darulkautsar.com/article.php?ArticleID=193

Mungkin tiada info yang menarik buat permulaan ini. Tetapi sekadar untuk memanaskan enjin sahaja. Maaf jika ada tersilap bahasa dan kekurangan idea. InsyaAllah akan dibaiki sedikit demi sedikit. Wassalam

0 comments: