Mengharap Secebis Kasih-Nya

Istiqamah di Atas Manhaj Nabi SAW dan Sahabat r.hum

kali kedua yang merungsingkan


Alhamdulillah pagi jumaat ini,halaqah riyadhus solihin(HARIS) baru selesai dgn baik..seperti biasa lepas subuh jemaah di masjid akan diadakan halaqah untuk muslimeen yang dihadiri kebanyakan rakan-rakan sunnah UIA yang lain..

pagi ini baru habis hadis daripada hadis fadhilat wudu' dibincangkan. hanya Tuhan saja yang tahu betapa kena mujahadahnya nak boleh datang masjid ini. Alhamdulillah mentor halaqah, ust Rosli syarah hadis dengan baik tadi. Lepas halaqah,seperti biasa kami berkunjung ke gerai makan untuk bersarapan.

khabarnya malam ini(13/2) akan diadakan Mabit di masjid. Entahla si Masri tu ambil nama seperti mabit di Mina masa musim haji. syukur kepada yang Maha Esa kerana memberi peluang kepada kami untuk melakukan qiamullai bersama.satu latihan yang baik untuk MASA DEPAN.

Buat pembaca sekalian, sebenarnya tajuk pada kolum kali ini tiada kaitan dengan yang diatas ini.hehe. sebenarnya saya ingin menyentuh mengenai kelas Bahasa Arab yang saya ikuti. Kenapa "kali kedua yang merungsingkan"?

Ini disebabkan saya akan meniggalkan kelas untuk kedua kalinya. Tak sanggup saya berpisah dgn'nya'. Tapi apakan daya, terpaksa katakan kerana ada komitmen lain. seingat saya selama 2 tahun saya ikuti kelas ini belum pernah 2 kali berturut-turut kena ponteng.sedihnya...pada kelas lepas, saya terpaksa ke Kuantan kerana mengetuai rombongan alumni sekolah buat ziarah ke UIA Kuantan. dan pada esok hari(14/2) terpaksa mengikuti kursus praperkahwinan. Sebab saya dah bayar,terpaksa ikut juga la.

Mengapa saya begitu berat meniggalkan kelas?ini disebabkan cinta saya kepada bahasa arab semakin membuak-buak, mengalahkan cinta lain buat masa ini.hehe. Bunyi macam hebatkan,takde la sampai macam itu. Tapi begitulah,walaupun semakin lama,semakin susah tatabahasanya,tapi ia membuatkan saya ingin lebih mengenali "kekasih" saya ini. Bila tegok contoh-contoh dalam al-Quran, lagi saya asyik dengannya. Betullah jika dikatakan kita WAJIB ikhtiar untuk mempelajari bahasa ini untuk memahami al-Quran(tapi tak cukup sekadar bahasa,banyak lagi ulumul Quran). nak tengok "kekasih" saya? sini saya sertakan:

baru-baru ini saya telah menukar kulit kitab itu.kenapa? sebab saya semakin sayanglah pada kitab tersebut..tak sanggup kehilangannya. betullah kata pepatah "semakin hari semakin sayang". nak kaitkan dengan hubungan rumahtangga. "semakin hari semakin sayang" perlu diterapkan sebagaimana sayangnya saya pada kitab arab itu. Kan ada kaitan saya dan kursus tadi. Entahlah DIA sahaja yang tahu. Hubungan suami isteri perlulah sebagaimana dicontohkan oleh Baginda SAW dimana ingatannya pada Khadijah r.a hingga khadijah sudah tiada,tapi masih sayangkan isterinya itu. Siapa Khadijah ketika Nabi SAW lemah,kurang semangat dan semacamnya? kasihnya bukan kerana kecantikan,harta benda mahupun keturunan. Tapi kerana akhlaq agama Khadijahlah membuatkan Nabi Saw sayang. Maka,beruntunglah orang yang memilih agama!!
Disini ada sedikit tip mencari calon pasangan:

http://www.youtube.com/watch?v=ydAUnWgDAK4

0 comments: