Mengharap Secebis Kasih-Nya

Istiqamah di Atas Manhaj Nabi SAW dan Sahabat r.hum

[sambungan 2] Di Sini Kami Belajar

Bulan itu,bulan cinta

Masuk bulan Ramadhan, kami menyambutnya dengan perasaan gembira seperti umat Islam lain. Bezanya kami tak macam dulu, sepasang suami isteri yang mempunyai peraturan-peraturan sendiri. Hanya orang yang dah kahwin tahu hakikat ini J. Alhamdulillah, sahur kami dapat bangun sama-sama. Masa bujang dulu, pernah juga terlepas untuk bersahur dan makan ala kadar sahaja. Tapi lepas kahwin, makan macam di kampung. Di sini perlunya isteri yang pandai memasak dan pandai modify apa yang ada. Dinasihatkan pada akhawat yang membaca cerita ini supaya jangan sibuk berdakwah di luar sahaja, keperluan keluarga perlu diutamakanJ

Bulan ini,bulan kejayaan

Habis sahaja Ramadhan, manusia sibuk membuat persiapan untuk menyambut hari raya ‘idul fitri. Aku pun sibuk juga, tapi sibuk untuk hari menyambut menantu (kenduri sebelah pengantin lelaki). Tidak banyak persiapan dibuat kerana kami sengaja nak buat simple sahaja sejajar dengan tuntutan agama. Ada baiknya kita bersederhana kerana duit lebih diperlukan untuk hari depan bukannya hari kahwin. Ada orang berpendapat “takpe habis duit banyak, kan sekali seumur hidup”. Aku katakana “betul tu sekali seumur hidup, dan yang sekali tu lah nak buat yang paling baik iaitu mengikut apa yang digariskan oleh syariat”. Sehingga hari ini aku masih berpuashati dengan apa yang telah aku lakukan masa kahwin dulu. Walaupun tidaklah 100% ikut kemahuanku, sekurang-kurangnya aku dah cuba menerangkan. Amat susah untuk terapkan yang betul kerana ada orang dibelakang yang cucuk jarum.

Tidak ada perkara menarik yang berlaku hari kenduri. Seperti orang lain juga, adat melayu diteruskan selagi tak bercanggah dengan syariat. Kecuali ada satu peristiwa menarik di http://abu-muawiyah.blogspot.com/2009/10/aku-pun-hilang-handset.html

Peringatan lagi

Ada satu peristiwa yang akan diingati kami berdua adalah satu kejadian dimana aku hampir mengalami kecederaan parah atau mungkin tak dapat menghirup udara lagi. Masih segar dalam kotak memori aku dimana sewaktu ingin ke program Malam Bina Iman dan Taqwa(MABIT) anjuran ikhwah UIA, aku bertolak ke sana dengan menaiki motorsikal bersama isteri. Sebelum bertolak, aku terpaksa membuang sampah yang ada dalam rumah ke tempat buang sampah awam. Aku berjalan di bahu jalan sambil diperhatikan oleh Ummu Mua’wiyah dari jauh. Setelah selasai hajat tersebut, aku terus menuju ke arah motorsikal yang berdekatan dengan Ummu Mua’wiyah. Sedang berjalan, aku terdengar satu bunyi kereta sedang membrek dengan kuat. Cuba bayangkan kereta yang tengah memecut laju tiba-tiba brek dengan kuat, tayar bergeser dengan jalan sedang kereta masih bergerak. Aku cuba menoleh ke belakang, memang tak dapat ku bayangkan kereta yang sedang bergerak laju rupa-rupanya sedang menuju tepat ke arahku.

Aku menenangkan diri, aku cuba lari ke tepi sekuat mungkin. Dalam keadaan aku melihat kereta itu,aku sempat lagi berfikir bahawa keadaan kaki pasti akan patah teruk dan pada waktu itu aku bertekad lari semampu mungkin.

Waktu itu, aku betul-betul di tepi kedai makan. Semua yang ada dalam kedai bingkas dari tempat makan menuju ke tempat kejadian. Pemandu kereta tadi yang hampir-hampir melanggarku sempat memusingkan stering sedikit tetapi dia melanggar kereta lain dan terus memecut lari dan melanggar lori pula lalu memecut lari dari tempat kejadian. Sungguh hairan bagaimana dia boleh lari dengan kereta yang melanggar kenderaan lain. Hipotesis yang aku boleh buat adalah sama ada pemandu itu mabuk atau dia cuba nak mengelak daripada sesuatu.

Dimana Ummu Mua’wiyah? Rupanya dia tak buat apa-apa,keras macam patung. Sebenarnya, dia nampak membatu sebab dia tidak menyangka langsung orang yang dia paling sayangi selain Allah dan Rasulullah SAW sedang menghadapi musibah yang sangat berat. Dialah yang saksi utama dari awal hingga akhir kejadian tersebut.

Aku cuba mendapatkan beliau,tiba-tiba air mata deras mengalir. Dan aku merangkulnya erat sambil berkata “abang takde apa-apa, jangan sedih-sedih. Allah bagi peluang lagi untuk kita bersama”.

Anak soleh

Dan ada satu benda lagi yang dirisaukan pada waktu itu ialah mengenai zuriat. Selama berbulan kahwin,tiada satu tanda bahawa benih melekat. Dalam perancangan,nak anak dalam masa terdekat. Pelbagai ikhtiar dibuat tapi tak berhasil. Kata seorang kawan,normal lah kalau belum dapat anak dalam 3,4 bulan. Berkat kesabaran, Alhamdulillah melalui alat “pregnancy test” menunjukkan tanda positif bahawa ada benih yang melekat pada bulan November lepas. Bukan kepalang si bakal ibu bergembira. Si ayah tenang sahaja.

Dan sekarang,kandungan semakin membesar dan menunggu masa untuk keluar. Menurut doktor yang memeriksa,kemungkinan kandungan akan dilahirkan pada akhir bulan Ogos tahun ini. Dan menurut ujian pengesanan, jantina kandungan ialah perempuan. Tak penting semua itu asalkan semua selamat;ibu dan anak.

Rezeki daatang bergolek ke?

Untuk menyambut kehadiran orang ke’tiga’ tersebut, rezeki tidak datang bergolek tetapi memerlukan tenaga untuk ‘menoreh getah’ orang kata. Sebenarnya sebelum kahwin lagi aku sudah membuat kerja sambilan dengan menjual minyak wangi dan juga mengajar rumah ke rumah. Pada awalnya,aku hanya mengajar matematik untuk PMR dan SPM. Adapun,isteriku belum mendapat pekerjaan lagi. Jadi aku dan dia mengerah fikiran bagaimana untuk mendapatkan pekerjaan disamping mendengar nasihat kawan-kawan. Aku mendapat akal untuk membuat iklan perkhidmatan mengajar rumah ke rumah.

Bermula dari situ, aku terus mendapat laptop aku dan terus membuat iklan berbentuk poster dan terus difotostat sebanyak mungkin. Modus operandinya senang sahaja, aku akan bergerak di malam hari untuk mengedarkan iklan-iklan tersebut ke rumah orang melalui peti surat. Sudah tentu orang akan membaca dulu, tak kisahlah ia menerima atau tidak. Dalam iklan tersebut dinyatakan perkhidmatan untuk mengajar subjek akademik dan al-Quran serta B.Arab. selesai buat kerja, kami bertawakkal pada Allah untuk melembutkan hati tuan rumah supaya dapat menerima kami kelak.

Ada satu dua peristiwa yang masih diingati bilamana aku pergi bersama isteri yang sedang mengandung 2 bulan. Kami pergi dengan naik motorsikal Honda aku. Aku mengajarnya supaya kena bersusah susah dulu dan kerja ini untuknya juga. Pada suatu malam, kami pergi ke kawasan Gombak di suatu kawasan perumahan. Biasalah kawasan perumahan tentulah bercampur antara keluarga Melayu dan kaum lain. Dalam ‘operasi’ itu, aku mematikan enjin motorsikal di kawasan jalan yang lebih tinggi dan bergerak tanpa menghidupkannya supaya orang tak perasan. Macam pencuri pun ada J Tapi adalah tuan rumah yang perasan akan kehadiran kami dan kami buat muka selamba sahaja dan berlalu dengan muka ‘cover’. Sedang asyik mengedar iklan tersebut, kami tiba-tiba disalak anjing. Apalagi, enjin dihidupkan dan kami terus memecut dengan lajulah,bimbang disyaki sebagai pencuri. Padahal kami tak mahu menyusahkan tuan rumah dengan kedahiran orang di malam hari. Biarlah mereka membaca keesokan hari.

Begitulah al-kisahnya kami mengedar iklan, ada juga sampai ke kawasan Taman Melati, Wangsa Maju dan kawasan sekitar. Kami lebih suka untuk menjadi guru Home Tuition kerana masa untuk bekerja lebih fleksibel.

0 comments: