Mengharap Secebis Kasih-Nya

Istiqamah di Atas Manhaj Nabi SAW dan Sahabat r.hum

Kisah Sepasang Kekasih..(percubaan saja)

“Assalamualaikum WBT,hang ada idea tak nak bagi hadiah ape utk *** sempena ulangtahun perkahwinan kami?” bunyi mesej yang dihantar seorg isteri kpd ku di pagi hari..

Huuh,ape la dia ni pagi2 ganggu waktu rehatku..malas aku layan sbb ku takde idea yg bernas.. selang beberapa jam kemudian mesej berbunyi lagi “boleh tak hang tolong belikan hadiah utk ***?nanti amik duit dgnku” lebih kurang gitulah bunyi mesej..

Pikir dipikir,ape ye hadiah sesuai diberi pd *** kali ni..ape yg laki nak sgt sbg hadiah.. biasanya jam atau set lelaki yg lain..oh,stlh berbincang dgnya aku dpt idea utk bg hadiah sebuah pen parker sbb ianya sesuai bg seorg businessman spt ***.. Kali ni *** tdk tahu bhw isterinya buat komplot dgn ku utk mengenakannya..hehe

Setelah diberi wang secukupnya,tanpa berlengah aku menunggang motor EX5 ku mencari harta ‘karun’ yg perlu dibeli itu..sebenarnya kebetulan aku mmg nk keluar cari buku rujukan matematik(utk mngajar)..sesampai disana, ada lg mesej dr isterinya..ape lg nih??? Dia suruh belikan kek pulak.okla Queen,hamba akan turut ape yg kau mahukan..

Setelah setel semua,balik UIA jap utk amik barang yg masih tertinggal.. “eh,hang hantar hadiah tu kul 11 yer,dah mngantuk ni” msj baru masuk..sblum beli td dia suruh ketuk pintu kul 12pg ,nk bg kejutan..dlm hati ni dpt idea utk bg surprise utk kedua2 sahabatku ini..

Aku balas mesej “ala,aku tido luar la mlm ni,esk ptg la yer”;ringkas je aku bls yg pasti “memeritkan” buat si isteri yg mahu buat kejutan utk suaminya itu..tak senang duduk si isteri,berayat2 dia buat utk memujukku agar pulang spy program berjalan lancar.

“Maafla,aku kat shah alam ni..hidup tdk selalunya indah,langit tak selalu cerah,suram mlm tak berbintang,itulah lukisan alam”-siap bg lirik lagu Hijjaz lg utk kenakan KOW2..bnyk songeh sgt..haha,ku gelak seorng diri..dia terus jwb “sampai hati hang”..confirm stress tahap ape dah..

Ttuk2,bunyi kuketuk pintu rmh mereka berdua..*** keluar utk melihat siapa yg dtg..aku terus tnya dia utk bg panas lg “isterimu ada?aku nk jumpa jap”..dia jwb “ada,tp tk boleh jmpe”..aku frust,ok ku tunjuk brg yg dibawa,*** terus senyum tp masih tertanya2 ape bnda yg ku bawa ni. “Panggil jap isterimu tu”..kusengih tak abis2 mmbuatkan dia kepeningan..

Si isteri keluar dan sngja bertanya knape tak pergi ‘shah alam’ dan ape yg ku bawa itu.. dia terus berikan brg itu kpd suaminya yg masih pening dgn masalah yg berlaku seharian ditmpt kerja dan ditambah lg isterinya buat komplot ape plk dgn aku..

“Bi,ni utk Bi smpena ulangtahun perkahwinan kita” (Bi singkatan Habibi-kekasihku).. terus berubah wajah *** ku lihat.. tiba2 air mata mngalir dr wajah *** kerana terlalu terharu diraikan.. “Qammurah,maafkan Bi sbb lupa pasal tarikh ni”-si suami mula berkata2 perlahan2(Qammurah bermaksud SAYANGKU)..aku ada waktu tu dan hampir nk mgalir jugak air mata sbb melihatkan kasih isteri pd suami mmg tak terhingga..mana pernah sebelum ni aku melihat air mata mengalir dr wajah *** selama aku kenal dia,akhirnya dia tertewas jua dek “pukulan” kasih seorang wanita bernama isteri yg solehah.

dan juga mereka (yang diredhai Allah itu ialah orang-orang) Yang berdoa Dengan berkata: “Wahai Tuhan kami, kurniakanlah kepada Kami dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami sebagai penyejuk mata, dan Jadikanlah Kami Imam ikutan bagi orang-orang Yang bertaqwa”.

(al-Furqan:74)

P/s: -kali ni gaya penulisan agak bebas sikit


0 comments: